6 gezonde natuurlijke ingrediënten voor je haar

 


olive-oil1

 

Natuurlijke oliën
Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik zowat leef voor het gebruik van natuurlijke oliën. Het gebruik van natuurlijke oliën kan een groot verschil maken in de gezondheid van je haar. Ze zitten namelijk vol met vitamines en antioxidanten die je haar voeden, beschermen en sterker maken. Bye-bye, droog haar en gespleten punten!

In dit artikel vind je een kort overzicht van de eigenschappen van een aantal populaire oliën, en hier lees je een paar manieren waarop je olie voor je haar kunt gebruiken.

 

 

Naast oliën zijn er veel gezonde, natuurlijke ingrediënten voor je haar. Een aantal van mijn favorieten vind je hieronder.

 


Shea butter 

Afrikaanse Shea butter bevat vitamine A, E en F. Het wordt vooral gebruikt voor het haar en de huid. Shea butter heeft kalmerende, beschermende en helende eigenschappen en gaat roos tegen. Het maakt je haar superzacht, vooral als je het aanbrengt op vochtig haar (als sealant). Kan goed gemengd worden met oliën als olijf of kokos.

Honing 
Honing is een natuurlijke humectant, wat inhoudt dat het vocht aantrekt en op die manier je haar gehydrateerd houdt. Ook zit honing vol voedingsstoffen en antioxidanten die je haar gezond houden. Je kunt honing gebruiken als een toevoeging in je (deep) conditioner.


Griekse yoghurt 
Deze yoghurt zit vol proteïnen die je haar sterk maken. Tegelijkertijd maakt het je haar zacht, terwijl de enzymen zorgen voor een geweldige glans. Gebruik Griekse yoghurt in je (deep) conditioner.
Let op: sommige haartypes drogen juist uit door het toevoegen van van extra proteïne. Voelt je haar niet zacht maar juist stug na het gebruik van yoghurt, dan heb je misschien ‘protein sensitive’ haar.


Aloë Vera Image result for aloe vera plant

Aloë Vera (sap of gel) zit vol vitamines en mineralen en werkt verkoelend. Het gaat haaruitval tegen en bevordert nieuwe haargroei. Ook werkt het goed tegen roos en een droge hoofdhuid. Aloë vera laat je haar zacht en gevoed achter. Je kunt het gebruiken als leave-in/moisturizer of je kunt het mengen in je (deep) conditioner.

 

Avocado’s Image result for avocado
Avocado’s zijn rijk aan vitamine A, B, C en E en bevatten veel gezonde vetten die je haar heerlijk voeden, herstellen en hemels zacht maken. Zorg er voor het gebruik van avocado’s in je haar wel voor dat je deze goed fijnmaalt, zoals in deze video. Gebruik een overrijpe avocado in je (deep) conditioner.

Last but not least: Water! Image result for water
Het allerbelangrijkste ingrediënt voor gezond haar! Zowel inwendig als uitwendig zorgt water ervoor dat je haar in de beste conditie blijft. Zie je haar als een mooie plant die water nodig heeft om optimaal te kunnen bloeien! Houd je haar gehydrateerd door het dagelijks of om de dag licht te bevochtigen (bijvoorbeeld met behulp van een plantenspuit) en daarna te sealen met een olie of boter. Voldoende water drinken is vooral van belang voor nieuwe haargroei en zorgt ervoor dat de haarzakjes goed gevoed blijven.

 

 

Welk van de bovenstaande yummy ingrediënten gebruik jij voor je haar?
<3

Lees ook: DIY – Banana Curls

Tegenover gezonde ingrediënten staan helaas een heleboel ongezonde bestanddelen.
Lees hier over de meest voorkomende stoute stofjes…

Leave a Reply